Syndrom Fabelli

Pierwszy wpis na naszym blogu Reha Clinic chcieliśmy poświęcić klinicznemu przypadkowi jednego z naszych pacjentów. Cierpiał on na dosyć rzadką przypadłość, która często bywa mylona z innymi jednostkami chorobowymi w obrębie tylnej strony kolana.

Syndrom Fabelli bo o nim będzie mowa w tym wpisie, to zespół charakterystycznych dolegliwości w dole podkolanowym, które objawiają się bólami w tylno-bocznej części kolana podczas chodu oraz w szczególności przy pełnym wyproście i głębokim przysiadzie. Obserwujemy również  ograniczenie ruchomości kolana oraz tkliwość podczas palpacji. Bez odpowiedniego badania przedmiotowego (testów funkcjonalnych) oraz dodatkowych badań obrazowych (RTG, MRI, USG) syndrom ten może być mylony z uszkodzeniem łąkotki, wolnym ciałem w stawie,  patologią w obrębie torbieli Beckera, zmniejszeniem ruchomości (hypomobilnością) w stawie kolanowym oraz uszkodzeniami więzadeł i mięśni w dole podkolanowym.

Kilka słów o Fabelli. Fabella określana humorystycznie jako „mała fasolka” to mała kość, tzw. trzeszczka występująca naturalnie u niektórych osób w ścięgnie mięśnia brzuchatego łydki. Ciekawym jest, że największy odsetek Fabelli, bo blisko 30 % występuje u Japończyków. Posiadanie Fabelli ma też swoje plusy. Tworzy ona połączenie więzadłowe z kością strzałkową co dodatkowo wzmacnia stabilność stawu kolanowego. Osoby, które posiadają „małą fasolkę” w jednym kolanie często mają ją również w drugiej nodze.

Pierwsze pytanie które przychodzi na język terapeucie manualnemu jest oczywiste. Więc jeśli Fabella jest czymś naturalnym i występującym od zawsze u niektórych ludzi to dlaczego sprawia tyle problemów? Dlaczego wcześniej nie dawała znać o sobie?

Otóż przez zwiększoną kompresję w dole podkolanowym wywołaną w pierwszej kolejności nadmiernym napięciem mięśnia brzuchatego łydki, mięśnia podkolanowego oraz nieznacznie dwugłowego uda dochodzi do zwiększonego nacisku Fabelli na  kłykieć boczny kości udowej, który ulega podrażnieniu a w rezultacie manifestuje dolegliwości bólowe. W dalszej kolejności może dojść do typowych zmian zwyrodnieniowych w miejscu konfliktu.

Jeśli wiemy co jest przyczyną, leczenie nasuwa się więc samo. Terapia skoncentrowana jest głównie na mobilizacji Fabelli w kierunki doogonowym i  przyśrodkowym co niemal natychmiast  zwiększa bezbolesny zakres zgięcia i wyprostu w stawie kolanowym oraz umożliwia aktywność fizyczną. Terapia tkanek miękkich w okolicy dołu podkolanowego, w szczególności głowy bocznej mięśnia brzuchatego łydki również przynosi bardzo dobre rezultaty.

Nasz pacjent w chwili obecnej może cieszyć się aktywnością fizyczna wolną od bólu, lecz w dużej liczbie przypadków dolegliwości powracają. Dzieje się tak w chwili gdy terapia prowadzona jest już w momencie pojawienia się zmian zwyrodnieniowych w Fabelli. Wtedy często niezbędny jest zabieg operacyjny w celu usunięcia „małej fasolki” z dołu podkolanowego.

A teraz mały Quiz…

W jaki sposób możemy w prosty sposób odróżnić Fabellę od wolnego ciała w stawie?

Odp.

Podczas zgięcia kolana Fabella odsuwa się zawsze od kłykcia bocznego kości udowej.