Ból i dysfunkcje obszaru czaszkowo – żuchwowego i czaszkowo – twarzowego.

Jeśli odczuwasz ból migrenowy i ból w okolicach żuchwy a podczas jedzenia słyszysz trzaski i przeskakiwanie w rejonie szczęki, zgrzytasz zębami podczas snu lub jesteś przed, w trakcie lub po leczeniu ortodontycznym ten wpis jest dla Ciebie.

Stawy skroniowo – żuchwowe łączą ruchoma żuchwę z „nieruchomą czaszką” oraz on udział w czasie podstawowych funkcji życiowych takich jak mówienie, połykanie oraz przede wszystkim jedzenie. Złożony jest on kości, chrząstki, mięśni, więzadeł i co za tym idzie może ulegać takim samym urazom, przeciążeniom, kontuzjom i stanom zapalnym jak każdy inny staw naszego ciała.

Budowa wewnętrzna stawu skroniowo – żuchwowego składa się z głowy stawowej, krążka stawowego który jest niezmiernie istotny jak również mięśnia skrzydłowego bocznego górnego.

Do krążka stawowego przyczepia się torebka stawowa jak również wyżej wymieniony mięsień. Jeśli jest on napięty może on zaburzać prawidłową prace krążka czyli fachowo jego ślizg a co w rezultacie daje nieprzyjemny objaw „klikania” w stawie. Krążek zostaje zdestabilizowany a w dalszej kolejności miażdży struktury za krążkowe gdy dochodzi do nadmiernego przesunięcia wyrostka kłykciowego żuchwy z tyłu.

W trakcie diagnostyki stawu skroniowo – żuchwowego obserwujemy tzw. dewiacje żuchwy czyli zbaczanie z toru podczas depresji czyli opuszczania. Natomiast podczas podnoszenia czyli protruzji żuchwa wraca na swój tor.

Etiologiczne czynniki dysfunkcji czaszkowo – żuchwowych zależą od czynników predysponujących czyli np. od naszej budowy ciała.  Mamy tu też na myśli wady stóp, które mogą powodować zaburzenia w SSŻ. Zaburzenia pracy stawu powodują również czynniki wywołujące do których zaliczmy leczenie stomatologiczne oraz czynniki utrzymujące czyli wady postawy ciała.

W zależności jak duża jest  dysfunkcja w stawie i w odcinku szyjnym kręgosłupa (w szczególności górnym odcinku szyjnym), który też ma wpływ na wyżej wymieniony staw tak zmiany zwyrodnieniowe będą postępowały szybciej. Nasze dolegliwości będą się pogłębiać a jakość naszego życia spadać.

Jeśli ogólny stan w rejonie szczęki jest już na tyle zaawansowany patologicznie a ból sprawia coraz więcej dyskomfortu w dniu codziennym konieczna staje się terapia w rejonie żuchwy, szczęki, głowy oraz szyi. Specjalista zajmujący się na co dzień problemami tego rejonu przeprowadzi niezbędną diagnostykę, nakieruje na badania dodatkowe, przedstawi plan leczenia oraz poprowadzi terapię która poprawi możliwości funkcjonalne tego rejonu.

Należy wspomnieć, że jest wiele jednostek chorobowych obszaru głowy, szczęki oraz szyi które są mylnie diagnozowane oraz próby ich leczenia są z reguły nieskuteczne. Migrenowe bóle głowy, zapalenia w rejonie ucha, bóle odcinka szyjnego mogą mieć nie rzadko przyczynę w stawach skroniowo -żuchwowych.

Często nieświadomie bardzo sami sobie szkodzimy. Przez proste czynności jak żucie gumy, obgryzanie paznokci wpływamy degenerując na kondycję stawów. Wszystkie te czynności powodują duże przeciążenia układu mięśniowego, więzadłowego. W dalszej kolejności dochodzi do abrazji czyli niszczenia powierzchni zębowej a plomby zaczynają szybciej wypadać – mówimy wtedy o Bruksizmie. W dalszej kolejności pojawia się szczękościsk czyli niemożność otwarcia ust do pozycji fizjologicznej.

Fizjoterapia stomatologiczna czy rehabilitacja dysfunkcji obszaru czaszkowo – żuchwowego i czaszkowo – twarzowego wykonywana jest zewnątrz i wewnątrz stawowo co przynosi wymierne efekty dla pacjenta. Przy zastosowaniu ”złotych technik ” oddziałujemy nie tylko na staw, ale również mięsień, krążek stawowy i układ nerwowy. Leczenie tego typu przynosi z reguły szybkie i trwałe efekty.